Senior-onderzoeker Nieuw Ondernemerschap/Ondenkbare Marketing en programmamanager
Eric Coorens is senior onderzoeker en richt zich voornamelijk op de transitie van organisaties en regio’s naar welzijn, met een specialisatie in regeneratief leiderschap en regeneratieve bedrijfspraktijken. Hij werkt nauw samen met alle betrokkenen in het veld en met studenten om meetbare impact te creëren door middel van toegepast onderzoek. Na zijn studies werktuigbouwkunde en bedrijfskunde werkte Eric als managementconsultant bij KPMG en bekleedde hij leidinggevende functies bij bedrijven zoals Kwantum en internationale beursgenoteerde bedrijven zoals Macintosh en Carpetright, evenals bij NGO’s zoals TFT/Earthworm. Hij voltooide zijn DBA aan Audencia in Nantes, Frankrijk, met als onderwerp regeneratief leiderschap. Naast zijn onderzoekswerk is Eric actief als commissaris, adviseur en lid van toezichthoudende raden voor familiebedrijven en non-profits.
Loopbaan
Eric heeft meer dan 35 jaar ervaring in internationale (beursgenoteerde) bedrijven, NGOs, brancheorganisaties en management consulting, waarvan meer dan 15 jaar als CEO en bestuurder. Ook momenteel is hij nog deels actief als toezichthouder en adviseur. Eric doet met name participatief actie-onderzoek vanuit een bedrijfskundige, marketing- en engineering achtergrond. Zijn primaire focus ligt op verantwoordelijk leiderschap, circulaire bedrijfsmodellen en waardesystemen, innovatie gedreven regeneratieve bedrijfsprocess en marketing.
Expertise
Een mix van operationele, bestuurlijke en strategische ervaring, kennis en netwerken stelt Eric in staat om complexe (internationale) organisaties, waardeketens en ecosystemen te begrijpen en er binnen te handelen. Nieuwe en verbeterde manieren van samenwerking en co-makership met een breed scala aan stakeholders zijn een specialisme dat Eric met name op het gebied van verduurzaming en regeneratief ondernemerschap inzet. Momenteel richt Eric zich vooral op leiderschap en ondernemerschap voor een impliciete balans tussen economische, sociale, ecologische en governance aspecten. De context hiervan is vooral gericht op inclusiviteit van alle stakeholders, circulariteit, regeneratieve processen en de optimale waardeketen hiervoor (lokaal, regionaal, intercontinentaal).
Onderzoek
Eric’s achtergrond en expertise komen tot uiting in zijn doctoraal onderzoek ‘A practice-based approach for businesses and their CEOs to become regenerative’, voornamelijk als projectmanager van het gezamenlijke onderzoeksprogramma ‘Doing business as if The World is Our Village’ van de lectoraten International Business (vml) en New Marketing. Het doel van het programma is om duurzaam zakelijk gedrag te vergroten door bedrijven en individuen bewust te maken van hun directe en indirecte impact op de gemeenschappen, ecosystemen en waardeketens waar ze deel van uitmaken. Het onderzoek is actiegericht en beoogd nauwe samenwerking met studenten, academies, bedrijven en instellingen om directe feedback uit het veld te verkrijgen. Dit door pro-actief te prototypen en te evalueren van tooling en best practices die op het onderzoek gebaseerd zijn. Deze continue implementatie en evaluatie in co-makership is gericht op onderwijs, het bedrijfsleven en toegepast onderzoek. Samen met alle betrokken partijen toewerken naar een betere wereld is waarvoor Eric ’s ochtends zijn bed uitstapt.