Collectieve innovatie voor de biobased transitie
Uit voorgaand onderzoek ‘Van Award naar Impact’ bleek dat de gewenste transitie naar een duurzame maatschappij niet louter aan de markt of marktdenken overgelaten kan worden. Het doel van dit project is om te onderzoeken of wij samen met de praktijkpartners een prototype van collectieve innovatie kunnen ontwerpen dat wel werkt om onder andere de biobased transitie te versnellen.
Demarketing
Marketing is aanjager van consumptie. Dit terwijl consumptie een grote bijdrage levert aan klimaatverandering en individuen eigenlijk niet gelukkiger worden van al die consumptie. Zou marketing ook aanjager kunnen worden van minder consumptie?
Greenwashing
Transformatieve communicatie: Op zoek naar de gulden middenweg tussen greenwashing en green hushing.
Goed Geld Verdienen
In het onderzoek Goed Geld Verdienen staat de volgende vraag centraal:
Hoe creëren cooperaties and steward-owned bedrijven met een maatschappelijke purpose ecologische, sociale en participatieve (post-groei) waarde in Nederland?
Van Award naar Impact: Creatieve oplossingen voor de biobased transitie
Kunnen methodieken voor innovatie die de creatieve industrie gebruikt, helpen om de materiaaltransitie te versnellen? Dat was het onderwerp van het onderzoek Van Award naar Impact.
Lectorenplatform Vernieuwing Economieonderwijs
Het Lectorenplatform Vernieuwing Economieonderwijs zet zich in om het economisch onderwijs op de Nederlandse hogescholen minder eenzijdig te maken en te verrijken met onderwijs dat bijdraagt aan een ecologisch en sociaal volhoudbare economie.
De Betekenisbox
De betekenisbox is ontwikkeld om organisaties te helpen de eerste stappen te zetten om het gesprek op gang te brengen over de principes van de betekeniseconomie voor de organisatie. Aan de hand van stellingen gaat men met elkaar in gesprek en wordt draagvlak gecreëerd voor de transformatie naar een betekenisvolle organisatie.
Goede Groei: De toepassing van kennis uit de natuur op de groei van (kleine) groene merken
In dit onderzoek stonden we voor de vraag of het mogelijk is een methode te ontwikkelen om organisaties met positieve impact sneller te laten groeien, met inspiratie van groeistrategieën uit de natuur.
Planned Obsolescence
Zijn we nog in staat om alternatieven te bedenken voor de huidige, op het kapitalisme gebaseerde, manier van zaken doen? Deze vraag wordt onderzocht in een project waarin we ons buigen over de praktijk van ‘planned obsolescence’ ofwel 'geplande overbodigheid'
Betekenisvolle marketing in de detailhandel
Het lectoraat Unthinkable Marketing wil met dit project een werkwijze ontwikkelen voor de detailhandel om betekenisvolle marketing in hun strategie op te nemen. Daarnaast biedt de werkwijze praktische handvatten voor de retailers om betekenisvolle marketing in te zetten op de (online) winkelvloer.
Biomimicry in de marketing
Het vakgebied Biomimicry gebruikt principes uit de natuur als inspiratiebron voor het ontwerpen van productinnovaties. Kan biomimicry ook kansen bieden voor duurzamere marketing?
Winfred Sonsma
Docent-onderzoeker Ondenkbare MarketingT: 088 - 525 89 66
E: wfm.sonsma@avans.nl
E: wfm.sonsma@avans.nl
Jonneke de Koning
Docent-onderzoeker Ondenkbare Marketing T: 088 - 525 30 56
E: jfm.dekoning@avans.nl
E: jfm.dekoning@avans.nl
Petra Noppe
Docent-onderzoeker Ondenkbare MarketingT: 088 - 525 59 60
E: p.noppe@avans.nl
E: p.noppe@avans.nl
Ecosysteem Mapping
In dit project onderzochten onderzoekers Wouter Swenneker en Kaj Morel van het lectoraat Unthinkable Marketing, verbonden aan het Centre of Expertise Brede Welvaart en Nieuw Ondernemerschap, wat de natuur ons kan leren om de marketing te verbeteren.
De noodzaak van Placemaking
Het lectoraat Unthinkable Marketing onderzoekt in het project Placemaking hoe deze methode kan worden ingezet om binnensteden, wijken en dorpen levendig te houden. Ander focuspunt van het onderzoek is hoe placemaking kan bijdragen aan de levensvatbaarheid van winkels.
Verkennend onderzoek Betekenisvolle marketing
In dit project worden nieuwe tools ontwikkeld die de ‘bewuste marketeer’ helpen om meervoudige waardecreatie verder te operationaliseren. Bij meervoudige waardecreatie wordt er naast financiële waarde, ook sociale en ecologische waarde gecreëerd.
Marketing Sustainable Innovations
Project Marketing Sustainable Innovations is gestart in samenwerking met het Center of Expertise Biobased Economies en de bedrijven NPSP, Upstairs en Wiltec. Het doel is inzicht te krijgen in hoe de stap naar circulariteit kan worden gemaakt en hoe bedrijven dit met hun stakeholders en klanten optimaal kunnen realiseren.
Kaj Morel
Lector Ondenkbare MarketingT: 088 - 525 57 69
E: kpn.morel@avans.nl
E: kpn.morel@avans.nl
Susan Klijsen-van Elteren
Docent-onderzoeker Ondenkbare MarketingT: 088 - 525 89 12
E: sa.klijsen-vanelteren@avans.nl
E: sa.klijsen-vanelteren@avans.nl
Marco Kuijten
Docent-onderzoeker Ondenkbare MarketingT: 088 - 525 65 91
E: jmp.kuijten@avans.nl
E: jmp.kuijten@avans.nl
Geert Kastelijn
Docent-onderzoeker Ondenkbare MarketingT: 088 - 525 90 63
E: gha.kastelijn@avans.nl
E: gha.kastelijn@avans.nl
Charlotte Kobus
Senior-onderzoeker Ondenkbare Marketing T: 088 - 525 01 65
E: cba.kobus@avans.nl
E: cba.kobus@avans.nl
Marlon van den Boom-Burgerhof
Docent-onderzoeker Ondenkbare MarketingT: 088 - 525 68 60
E: mcc.burgerhof@avans.nl
E: mcc.burgerhof@avans.nl
Groene Groei
Specifiek onderzoeken we in het project 'Groene Groei' hoe we iets van de duurzame natuurlijke systemen kunnen leren zodat marketing ingezet kan worden om zogenoemde ‘kleine groene merken’ sneller te laten groeien.
Stakeholdermanagement
Hoe kunnen we organisaties bewust maken van hun verantwoordelijkheid naar alle stakeholders toe en helpen om invulling te geven aan meervoudige waardecreatie? Een onderzoek gericht op betekenisvolle marketing.