Ine Mols heeft haar postdoc onderzoek “Rollen in de transitie naar een nieuwe economie” succesvol afgerond met haar spoken word performance “Druppel”. Dit onderzoek richtte zich op de rol die individuen kunnen spelen in de transitie naar een duurzame en inclusieve economie.

Publicatiedatum
11 december 2024
Onderzoeksgebied

Toolkit: “Iets doen, hoe doe je dat?”

Het onderzoek had als doel om studenten te helpen hun actieruimte te vergroten en een impactvolle rol voor zichzelf te vormen. Door middel van workshops en lesvormen werden studenten ondersteund in hun persoonlijke ontwikkeling en hun vermogen om bij te dragen aan een betere toekomst. Tijdens het onderzoek werden kwalitatieve interviews afgenomen met diverse impactmakers, waaronder ondernemers, politici, kunstenaars en adviseurs. Deze gesprekken gaven inzicht in de rollen die mensen voor zichzelf zien en de concrete acties die zij ondernemen. Daarnaast werd een educational design research proces gebruikt om lesmateriaal iteratief te ontwikkelen en te testen in verschillende onderwijsmodules.

Een van de belangrijkste uitkomsten van het onderzoek is de ontwikkeling van een toolkit met 16 werkvormen voor agency. Deze werkvormen zijn verdeeld over vijf thema’s: Inspiratie, Wereldbeeld, Acties, Rolmodellen en Je Eigen Rol. De toolkit biedt docenten concrete werkvormen die direct in lessen ingezet kunnen worden en ondersteunt de verduurzaming van het hoger economieonderwijs. Op de projectpagina Rollen in de transitie naar een nieuwe economie van dit onderzoek vind je deze toolkit.

Spoken Word Performance: “Druppel”

Ter afsluiting van haar project heeft Ine Mols een unieke spoken word performance ontwikkeld, getiteld “Druppel”. Deze voorstelling heeft ze zondag 8 december voor het eerst gegeven. In samenwerking met Slagwerkgroep Excelsior Gemert verweeft Ine haar woordkunst met muziek, waarbij ze de inzichten uit haar onderzoek op een creatieve manier presenteert. De performance bestaat uit vier gedichten en vier muziekstukken, die samen het publiek meenemen in haar overpeinzingen over persoonlijke ontwikkeling en de rol van het individu in economische transities.

Deze toolkit zal een waardevolle bijdrage leveren aan het hoger economieonderwijs en de persoonlijke ontwikkeling van studenten.