De Nationale Hackathon Circulaire Economie 2025 brengt studenten samen om oplossingen te vinden voor een belangrijke uitdaging: hoe kunnen retailers circulaire consumptiegoederen aantrekkelijk maken voor jongeren? Op 3 februari was de aftrap van de Nationale Hackathon Circulaire Economie. Van 3 tot 7 februari werken 42 studenten van Avans Hogeschool, verdeeld over 5 teams, samen met honderden andere studenten van mbo’s, hbo’s en universiteiten door het hele land aan een belangrijk vraagstuk van bol en Kringloopwarenhuis Het Goed: Hoe maken we circulaire consumptiegoederen aantrekkelijker voor jongeren?

 

Publicatiedatum
04 februari 2025
Onderzoeksgebied

Hoe kunnen retailers jongeren verleiden tot circulaire keuzes?
In 2050 moet de Nederlandse economie volledig circulair zijn. Dit betekent dat producten en grondstoffen zo lang mogelijk in gebruik blijven, zonder kostbare materialen te verspillen. De economie is hier nog niet op ingericht. Uit cijfers blijkt keer op keer dat consumenten meer producten kopen in plaats van minder (cbs) en dat afgedankte spullen zich opstapelen in kringlopen en afvalverwerkers.

Webwinkel Bol en kringloopwinkel Het Goed willen begrijpen waarom jongeren vaak voor nieuwe producten kiezen en wat hen tegenhoudt om circulaire alternatieven te omarmen. Uit onderzoek blijkt dat beïnvloeders en de prijs belangrijke factoren zijn bij productkeuzes, maar wat zijn diepere motivaties en barrières? Wat kan ervoor zorgen dat jongeren eerder kiezen voor duurzamere opties, zoals tweedehands, gerepareerde of gehuurde producten?

In deze hackathon werken studenten aan creatieve, concrete oplossingen die jongeren aanspreken. Wat zijn de circulaire modellen die voor jou werken? Hoe kunnen retailers als Bol.com en Het Goed je stimuleren om te kiezen voor duurzaamheid? En welke praktische oplossingen kunnen we bedenken om barrières weg te nemen en circulaire consumptiegoederen aantrekkelijker te maken voor een nieuwe generatie?