Just Transition Fund (JTF) project C-Recycle
Dit project is gericht op de transitie van de lineaire naar een circulaire chemische industrie in West-Noord-Brabant. De projectpartners werken aan de ontwikkeling van geavanceerde chemische recyclingtechnieken, gecombineerd met uitgebreide opleidings- en trainingsprogramma's, om zo een duurzame toekomst te realiseren.
HySucces
Onderzoekers van Avans' Centres of Expertise (CoE) MNEXT en BWNO nemen deel aan een grootschalig onderzoeksinitiatief gericht op het aanpakken van de maatschappelijke, juridische en economische aanpassingen die nodig zijn om de overgang naar een waterstofeconomie te ondersteunen.
IMPACT-UP
In het project IMPACT-UP Kenniscoalitie voor Brabantse impact ondernemers werken wij samen met Breda University of Applied Sciences, Tilburg University, Has green academy en Fontys Hogeschool. Met elkaar verbinden we onderzoekscapaciteit en ontwikkelen we kennis om een duurzame en sociale economie in de regio te verstevigen.
Zorgvereenvoudigers
Ieder semester gaan zo’n 5 studenten (Technische) Bedrijfskunde zo’n 20 weken aan de slag in het ziekenhuis. Hun opdracht: prangende verbetervraagstukken binnen afdelingen ‘beetpakken’ om het zorgproces te vereenvoudigen en slimmer in te richten. Zo dragen de studenten bij aan de verlichting van de werkdruk en helpen ze (indirect) bij het aanpakken van personeelstekorten en het verhogen van patiënttevredenheid.
Een Mindset voor de Opkomst van een Cultuur van Brede Welvaart in Organisaties
Organisaties zijn zich bewust van de noodzaak transities te omarmen om een inclusieve een duurzame wereld te creeren. Wij geloven dat verandering alleen kan plaatsvinden als we de positie begrijpen die waarden innemen binnen individuen en de organisatie en de interactie daartussen.
Voor organisaties die duurzaamheid in hun strategie willen verankeren, te beginnen met de ontwikkeling van een gedeelde, op waarden gebaseerde visie in hun waardenetwerk en verder uit te breiden om gezamenlijk acties en implementatietrajecten te definiëren.
De Betekenisbox
De betekenisbox is ontwikkeld om organisaties te helpen de eerste stappen te zetten om het gesprek op gang te brengen over de principes van de betekeniseconomie voor de organisatie. Aan de hand van stellingen gaat men met elkaar in gesprek en wordt draagvlak gecreëerd voor de transformatie naar een betekenisvolle organisatie.
Cursus Lean Green Belt voor medewerkers Avans
Wil je leren hoe je Lean Management toepast in de dagelijkse praktijk? Volg dan onze cursus Lean Green Belt voor docenten en medewerkers en behaal in korte tijd het Lean Green Belt certificaat.
Planned Obsolescence
Zijn we nog in staat om alternatieven te bedenken voor de huidige, op het kapitalisme gebaseerde, manier van zaken doen? Deze vraag wordt onderzocht in een project waarin we ons buigen over de praktijk van ‘planned obsolescence’ ofwel 'geplande overbodigheid'
Workshop Integrated Reporting
Op basis van onderzoek in de praktijk ontwikkelden we een workshop over integrated reporting, die financieel specialisten helpt zich voor te bereiden op de invoering van de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive)
ELEC 2023
De jaarlijkse internationale conferentie ELEC, die elk jaar in een andere Europese stad wordt georganiseerd, richt zich op kennisuitwisseling binnen en tussen onderwijs en bedrijfsleven over Lean-denken als management- en verbeterfilosofie.
Fair Jobs
Fair Jobs is een actieonderzoek naar de werking van de uitzendbranche als het gaat om het bemiddelen van arbeidsmigranten. Binnen het project wordt getest of het mogelijk is dit op een eerlijke manier te doen door de belangen van de uitzendkrachten centraal te stellen.
Diggin 2 Serve
Het project Digging 2 Serve moet leiden tot inzichten in de toenemende digitalisering van dienstverlenende MKB-bedrijven en de manier waarop relatiemanagement vorm krijgt in een internationale setting.
INTEGRES
Vijf opleidingsinstituten uit even veel landen werkten samen aan het ontwikkelen van open source lesmaterialen, waarmee de toekomstige generatie financiële experts de kennis en kunde vergaart om bedrijven en andere organisaties te ondersteunen bij het geïntegreerd verantwoorden over mensen, klimaat en milieu
Continu verbeteren in de dienstverlening
Met onderzoek bij twee organisaties voor langdurige ouderenzorg toetsen onderzoekers het eigen ontwikkelde model “Elementen van een continue verbeterende organisatie”. Daarmee willen ze ook bijdragen aan de verbetercultuur binnen deze organisaties
Betekenisvolle marketing in de detailhandel
Het lectoraat Unthinkable Marketing wil met dit project een werkwijze ontwikkelen voor de detailhandel om betekenisvolle marketing in hun strategie op te nemen. Daarnaast biedt de werkwijze praktische handvatten voor de retailers om betekenisvolle marketing in te zetten op de (online) winkelvloer.
Biomimicry in de marketing
Het vakgebied Biomimicry gebruikt principes uit de natuur als inspiratiebron voor het ontwerpen van productinnovaties. Kan biomimicry ook kansen bieden voor duurzamere marketing?
Circular Cotton Cascade
Hoe kan een katoenvezel vaker een productlevenscyclus doormaken door in verschillende producten herbruikt te worden om uiteindelijk als worteldoek als voeding voor de bodem kan dienen.
De tool Hoshi Kanri, of Policy deployment
Bij Hoshin Kanri (ook genoemd: Policy deployment) draait het om de vertaling van organisatiedoelstellingen naar de werkvloer en het communiceren van resultaten naar het topmanagement.
Lectorenplatform Circulaire Economie
Hoe kunnen we ondernemers ondersteunen in de circulaire transitie? Wat is de rol die digitalisering hierin kan spelen? En hoe maken we ons huidige voedselproductiesysteem circulair? Actuele vraagstukken, waar het Lectorenplatform Circulaire Economie 3.0 zich over gaat buigen.
Circulariteit in banden
Een aantal rubberafvalstoffen wordt nog steeds verbrand in Nederland. Aanleiding voor de gemeente Oosterhout en het Centre of Expertise Brede Welvaart en Nieuw Ondernemerschap van Avans Hogeschool om samen met partijen in de keten te onderzoeken hoe circulariteit in banden kan worden verbeterd.
Continu Verbeteren in een internationale context
In dit project wordt onderzocht of cultuurverschillen van invloed zijn op de factoren die zorgen voor een succesvolle toepassing van Lean Six Sigma in organisaties in een internationale context.
Ecosysteem Mapping
In dit project onderzochten onderzoekers Wouter Swenneker en Kaj Morel van het lectoraat Unthinkable Marketing, verbonden aan het Centre of Expertise Brede Welvaart en Nieuw Ondernemerschap, wat de natuur ons kan leren om de marketing te verbeteren.
Ontwikkelingen MKB bedrijven Oss
Voor MKB-ondernemersorganisatie TIBO uit Oss is onderzoek gedaan naar de ontwikkelbehoeften van hun leden. Het onderzoek resulteerde in een ontwikkelplan voor TIBO én in aanknopingspunten voor de (door)ontwikkeling van het HBO-onderwijs bij Avans.
Acceptatie van Blockchain Technologie
Dit onderzoek richt zich op de acceptatie van blockchain technologie en aspecten die daar een bijdrage aan leveren.
De noodzaak van Placemaking
Het lectoraat Unthinkable Marketing onderzoekt in het project Placemaking hoe deze methode kan worden ingezet om binnensteden, wijken en dorpen levendig te houden. Ander focuspunt van het onderzoek is hoe placemaking kan bijdragen aan de levensvatbaarheid van winkels.
Verkennend onderzoek Betekenisvolle marketing
In dit project worden nieuwe tools ontwikkeld die de ‘bewuste marketeer’ helpen om meervoudige waardecreatie verder te operationaliseren. Bij meervoudige waardecreatie wordt er naast financiële waarde, ook sociale en ecologische waarde gecreëerd.
De Kleine Aarde
In samenwerking met Plaats De Kleine Aarde wordt praktijkonderzoek gedaan en worden programma’s gemaakt voor en door onze studenten. Door samen te werken in de praktijk wordt bijgedragen aan belangrijke transities en zorgen we voor persoonlijke ontwikkeling en interdisciplinair onderwijs voor onze studenten.
Impactvol Afstuderen in het hbo
In dit door de NRO gesubsidieerde project ontwerpen we samen met opleidingen, bedrijven, onderzoekers en studenten scenario’s voor afstudeertrajecten waarmee waarde gecreëerd wordt voor alle betrokken partijen.
Omdenken van de wereldwijde waardeketen in de kledingindustrie
In samenwerking met Hogeschool Rotterdam wordt onderzoek verricht naar factoren die duurzame, herstellende praktijken kunnen stimuleren in de wereldwijde waardeketen van de Fast Fashion en confectie-industrie.
Marketing Sustainable Innovations
Project Marketing Sustainable Innovations is gestart in samenwerking met het Center of Expertise Biobased Economies en de bedrijven NPSP, Upstairs en Wiltec. Het doel is inzicht te krijgen in hoe de stap naar circulariteit kan worden gemaakt en hoe bedrijven dit met hun stakeholders en klanten optimaal kunnen realiseren.
Cultural challenges in Irish-Dutch business
Interculturele competenties vormen een kritische succesfactor voor het doen van zaken in een internationale omgeving. In dit onderzoek wordt onderzocht hoe vaardigheden kunnen worden ontwikkeld die nodig zijn om succesvol te zijn.
Circulaire metaalketen vanuit de recylingbranche
Het ontwerp van een aantal apparaten levert soms knelpunten op voor recycling en hergebruik van alle onderdelen ervan. In dit project onderzoekt het lectoraat hoe hoogwaardig hergebruik en recycling van huishoudelijke apparaten en accu’s kan worden verbeterd.
Vervolgonderzoek DMAIC bij praktijkopdrachten binnen bedrijfskunde hbo
Onderzoek naar gebruik van DMAIC-onderzoek bij stage- minor- en afstudeertrajecten in HBO-opleidingen. Nadruk ligt op afstuderen, om het HBO-waardig eindresultaat aan te tonen.
Stakeholdermanagement
Hoe kunnen we organisaties bewust maken van hun verantwoordelijkheid naar alle stakeholders toe en helpen om invulling te geven aan meervoudige waardecreatie? Een onderzoek gericht op betekenisvolle marketing.
Acceptatie van Blockchain Technologie
Dit onderzoek richt zich op de acceptatie van blockchain technologie en aspecten die daar een bijdrage aan leveren.