De betekenisbox is ontwikkeld om organisaties te helpen de eerste stappen te zetten om het gesprek op gang te brengen over de principes van de betekeniseconomie voor de organisatie. Aan de hand van stellingen gaat men met elkaar in gesprek en wordt draagvlak gecreëerd voor de transformatie naar een betekenisvolle organisatie.

Wat is de Betekenisbox?

De workshop “De Betekenisbox” is het resultaat van een samenwerking tussen onderwijs en het bedrijfsleven en is erop gericht om organisaties te helpen om stappen te zetten in de betekeniseconomie. Het is een soort spel, maar het is vooral:

  • Een methodiek om gestructureerd na te gaan wat betekenisvol ondernemen voor jouw organisatie concreet betekent.
  • Een middel om draagvlak te creëren binnen jouw organisatie om vanuit gemeenschappelijke waarden betekenisvol te ondernemen.
  • Een manier om een gedegen en gedragen plan te maken om doelen en activiteiten te definiëren om betekenisvol ondernemen te implementeren.

Lees meer over de betekeniseconomie

BETEKENISECONOMIE

De betekeniseconomie richt zich op het welzijn van mensen, dieren en de natuur, in plaats van louter op financiële groei. Het draait om gewetensvol handelen en het prioriteren van de belangen van de gemeenschap. Bedrijven die deze aanpak omarmen zien maatschappelijke uitdagingen als hun focus en niet alleen als marktkans.

Deze benadering is een reactie op de gangbare opvatting in het bedrijfsleven dat winstmaximalisatie centraal dient te staan, vaak ten koste van mens, milieu en toekomstige generaties. De principes van de betekeniseconomie wijken af van de heersende opvattingen en worden steeds vaker door organisaties succesvol omarmd als leidraad voor hun handelen, zowel binnen Nederland als internationaal.

Waarom hanteren steeds meer bedrijven de principes van de betekeniseconomie?

  1. Overtuiging. Steeds meer ondernemers kiezen uit eigen overtuiging voor de principes van de betekeniseconomie. Ze erkennen dat het nastreven van sociale en ecologische doelen moreel juist is, en beseffen dat dit op termijn duurzamer en winstgevender zal zijn. Streven naar louter winst ondermijnt de continuïteit van de organisatie en staat haaks op de eigen normen en waarden.
  2. Consumentengedrag. Onder consumenten groeit het bewustzijn over de impact van hun aankoopbeslissingen op de wereld om hen heen. Ze geven steeds vaker de voorkeur aan bedrijven die ethisch verantwoord opereren, duurzaamheid hoog in het vaandel hebben en bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke uitdagingen. Niet inspelen op dit consumentengedrag brengt het bestaansrecht van de onderneming in gevaar.
  3. Talentontwikkeling. De huidige generatie medewerkers hecht waarde aan andere doelen dan de voorgaande en willen in hun beroep bijdragen aan positieve verandering in de wereld. Deze verschuiving in waarden heeft geleid tot een verandering in verwachtingen ten aanzien van bedrijven, waarbij transparantie, sociale verantwoordelijkheid en duurzaamheid centraal staan. Bedrijven die betekenisvol ondernemen omarmen worden daarmee aantrekkelijker voor getalenteerde werknemers.
  4. Ontwikkelingen in de keten. Het streven naar betekenisvol ondernemen bij netwerkpartners kan leiden tot aanpassing van het eigen bedrijfsmodel. Als netwerkpartners de transformatie naar een betekenisvolle organisatie inzetten, dan heeft dat gevolgen voor het bedrijfsmodel van andere partners.
  5. Wet- en regelgeving. Wet- en regelgeving spelen een rol bij de implementatie van de betekeniseconomie door normen vast te stellen voor ethisch en duurzaam handelen en door bedrijven te stimuleren om verantwoordelijkheid te nemen voor hun impact op de samenleving en het milieu.

Voor wie is de workshop “De Betekenisbox” geschikt?

BETEKENISECONOMIE

 

De betekeniseconomie richt zich op het welzijn van mensen, dieren en de natuur, in plaats van louter op financiële groei. Het draait om gewetensvol handelen en het prioriteren van de belangen van de gemeenschap. Bedrijven die deze aanpak omarmen zien maatschappelijke uitdagingen als hun focus en niet alleen als marktkans.

 

Deze benadering is een reactie op de gangbare opvatting in het bedrijfsleven dat winstmaximalisatie centraal dient te staan, vaak ten koste van mens, milieu en toekomstige generaties. De principes van de betekeniseconomie wijken af van de heersende opvattingen en worden steeds vaker door organisaties succesvol omarmd als leidraad voor hun handelen, zowel binnen Nederland als internationaal.

 

Waarom hanteren steeds meer bedrijven de principes van de betekeniseconomie?

 

  1. Overtuiging. Steeds meer ondernemers kiezen uit eigen overtuiging voor de principes van de betekeniseconomie. Ze erkennen dat het nastreven van sociale en ecologische doelen moreel juist is, en beseffen dat dit op termijn duurzamer en winstgevender zal zijn. Streven naar louter winst ondermijnt de continuïteit van de organisatie en staat haaks op de eigen normen en waarden.
  2. Consumentengedrag. Onder consumenten groeit het bewustzijn over de impact van hun aankoopbeslissingen op de wereld om hen heen. Ze geven steeds vaker de voorkeur aan bedrijven die ethisch verantwoord opereren, duurzaamheid hoog in het vaandel hebben en bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke uitdagingen. Niet inspelen op dit consumentengedrag brengt het bestaansrecht van de onderneming in gevaar.
  3. Talentontwikkeling. De huidige generatie medewerkers hecht waarde aan andere doelen dan de voorgaande en willen in hun beroep bijdragen aan positieve verandering in de wereld. Deze verschuiving in waarden heeft geleid tot een verandering in verwachtingen ten aanzien van bedrijven, waarbij transparantie, sociale verantwoordelijkheid en duurzaamheid centraal staan. Bedrijven die betekenisvol ondernemen omarmen worden daarmee aantrekkelijker voor getalenteerde werknemers.
  4. Ontwikkelingen in de keten. Het streven naar betekenisvol ondernemen bij netwerkpartners kan leiden tot aanpassing van het eigen bedrijfsmodel. Als netwerkpartners de transformatie naar een betekenisvolle organisatie inzetten, dan heeft dat gevolgen voor het bedrijfsmodel van andere partners.
  5. Wet- en regelgeving. Wet- en regelgeving spelen een rol bij de implementatie van de betekeniseconomie door normen vast te stellen voor ethisch en duurzaam handelen en door bedrijven te stimuleren om verantwoordelijkheid te nemen voor hun impact op de samenleving en het milieu.

De opzet van de workshop

De workshop “de Betekenisbox” is opgedeeld in 3 rondes en duurt minimaal 1.5 uur. Om het spel goed te kunnen spelen adviseren we echter om er 3-4 uur voor uit te trekken, juist om ruimte te geven aan het gesprek en goed de diepte in te gaan. Kies bij het begin van de workshop een van de deelnemers uit als procesbegeleider en tijdbewaker. Over de voordelen om een ervaren externe facilitator in te schakelen, komen we verderop terug. De workshop wordt afgesloten met duidelijke en concrete afspraken over de vervolgacties, al dan niet samengevat met behulp van de actiekaarten. Het aantal deelnemers aan de workshop is minimaal 4 en maximaal 10.

Lees verder over de opzet van de workshop

Ronde 1 | Positiebepaling

In de eerste ronde krijgen de deelnemers een gevoel bij de principes van de betekeniseconomie en de gevolgen voor hun bedrijf.

 

De principes zijn verwoord in stellingen op afzonderlijke kaarten. Deze kaarten worden gelijkelijk verdeeld onder de deelnemers. Vervolgens krijgen alle deelnemers maximaal 5 minuten tijd om hun kaarten op het spelbord te plaatsen. Dit gebeurt zonder toelichting op de plek die voor de deelnemer goed voelt. De positie in een van de vier kwadranten is van belang (meer naar de buitenkant, binnenkant, bovenkant of onderkant van het spelbord).

 

Ronde 2 |Bespreken posities

In de tweede ronde wordt toegewerkt naar een gezamenlijk beeld.

 

Zodra alle kaarten met stellingen zijn gelegd, lopen de deelnemers één voor één alle stellingen langs, beginnend met het kwadrant linksonder (willen we niet/doen we niet) en dan met de klok mee. De enige vraag die hier beantwoord moet worden is: ligt deze stelling volgens ons als groep op de juiste positie als we kijken naar onze organisatie op dit moment? Het doel is overeenstemming te bereiken over de positie van elke stelling op het bord. Kaarten mogen in deze ronde dus verschoven worden naar een andere positie. De facilitator zorgt ervoor dat de vaart erin blijft, bewaakt de tijd en hakt eventuele knopen door.

 

Ronde 3 | Verdieping

In de derde ronde gaan deelnemers dieper in op de stellingen.

 

  1. Kies een van de neergelegde stellingen om mee te beginnen.
  2. Kijk in welk kwadrant de stelling ligt en pak de vier verdiepingskaarten die bij dat kwadrant horen. Kies een kaart. Dit kan: (1) in de aanbevolen volgorde A-B-C-D; (2) door het blind trekken van een kaart; of (3) door iemand een kaart te laten kiezen de het meest aanspreekt.
  3. Bespreek de geselecteerde stelling aan de hand van de gekozen verdiepingskaart.
  4. Bespreek de andere verdiepingskaarten over dezelfde stelling.
  5. De facilitator vat de belangrijkste conclusies samen op een flip-over tijdens en direct na afloop van het verdiepende gesprek. De bij het kwadrant behorende actiekaart is daarbij een handig hulpmiddel.
  6. Herhaal stap 1 tot en met 5 totdat alle stellingen besproken zijn. Of totdat je merkt dat het energieniveau van de deelnemers begint af te nemen. Spreek dan af om op een ander moment verder te gaan.
  7. Zorg dat je altijd minimaal een vervolgactie afspreekt. Dat kan een vervolgsessie zijn of een of meerdere concrete acties die voortgekomen zijn uit de verdiepingsronde.

.. en mogelijke vervolgstappen

Het kan handig zijn om, na de workshop “de Betekenisbox” nog twee vervolgstappen te zetten:

  1. Kijk wat er in de keten gebeurt. Het streven naar betekenisvol ondernemen kan gevolgen hebben voor je netwerkpartners en andersom. Ga na wat er in de keten plaatsvindt waardoor je als organisatie misschien andere prioriteiten moet stellen. Nodig eventueel ketenpartners uit om samen de Betekenisbox te spelen om de gevolgen voor iedereen duidelijker te krijgen.

Kijk wat er aan wet- en regelgeving gaande is. Wet- en regelgeving spelen een rol bij de implementatie van de betekeniseconomie. Ga na welke ideeën er in Nederland of op Europees niveau spelen of welke concept wetsvoorstellen er zijn, die van invloed kunnen zijn op de prioriteitstelling.

Op zoek naar een getrainde en ervaren facilitator…

Een workshop met de Betekenisbox is prima zelfstandig te doen. Toch is het de overweging waard om een externe getrainde en ervaren facilitator in te zetten. Dit heeft namelijk een aantal belangrijke voordelen:

Lees verder over de voordelen van het inschakelen van een facilitator.

Waarom zou je een facilitator inschakelen…?

 

    1. Je geeft iedereen de kans om actief deel te nemen aan het gesprek, zonder dat iemand ook als facilitator hoeft op te treden.
    2. Je krijgt meer diepgang door de door de facilitator aangereikte voorbeelden uit andere bedrijven en aanvullende perspectieven.
    3. Je kunt eenvoudiger de discussie voeren over cruciale en mogelijk heikele onderwerpen onder leiding van een neutrale persoon.
    4. Er is minder kans op onwenselijke beïnvloeding of sturing door collega’s. Sommige collega’s zijn dominanter dan andere en collega’s in een leidinggevende positie worden mogelijk minder gemakkelijk tegengesproken zonder een onafhankelijke en ervaren procesbegeleider.
    5. Via de externe facilitator krijg je toegang tot een netwerk van kennispartners en andere organisaties die je verder kunnen helpen bij de implementatie van de betekeniseconomie.

… als start van een gefundeerde verandering…

Wij werken samen met partners, waaronder Midpoint en Rewin om de workshop te faciliteren. Neem contact op met ons of een van onze partners voor meer informatie over deze optie en plan je workshop met de Betekenisbox!

… met positieve ervaringen volgens ondernemers 

“Het houdt je als eigenaar van een bedrijf een spiegel voor. Het zorgt dat je kernwaarden van je bedrijf in het oog houdt. Ik kan dit iedereen aanraden”.

 “Zeer fijne sessie waar ik meer inzicht heb gekregen in mijn bedrijf en haar duurzame initiatieven. Voor mij was het voornamelijk waardevol omdat er meerdere invalshoeken worden gebruikt, waar ik zelf nog niet aan had gedacht. Verder was het soms confronterend, wat ik zelf goed vind omdat het een serieus onderwerp is”.

“De kern is dat we in gesprek zijn geraakt. Daarbij is een methode waarlangs volgens mij niet eens zo belangrijke. Het is wel een fijne en gestructureerde methode met een duidelijke opbouw. Door snel in 4 kwadranten te denken en te spreken heb je wel vlot een gemeenschappelijk referentiekader van waaruit gesproken kan worden.”

Ik denk dat het een goede manier is om de speler(s) na te laten denken over wat ze doen binnen hun bedrijf. Het is ook een manier om gedachten te ordenen en te verwoorden.

“Samen op zoek gaan naar hoe we als organisatie echt impact kunnen maken, daar helpt de Betekenisbox echt bij.”