Marketing is aanjager van consumptie. Dit terwijl consumptie een grote bijdrage levert aan klimaatverandering en individuen eigenlijk niet gelukkiger worden van al die consumptie. Zou marketing ook aanjager kunnen worden van minder consumptie?

Onderzoeksthema
Looptijd
In ontwikkeling

De term demarketing –marketing die gericht is op het ontmoedigen van consumptie– werd geïntroduceerd door Kotler en Levy in 1971 als reactie op de vraagtekens rondom de relevantie van marketing in tijden van schaarste. Demarketing krijgt nu opnieuw aandacht, omdat het terugdringen van consumptie een direct positief effect heeft op de belasting van het milieu. Daarmee staat demarketing haaks op de huidige marketingpraktijk, die, op enkele uitzonderingen na, consumenten op alle mogelijke manieren aanmoedigt om zoveel mogelijk spullen te kopen en daarmee de winstgevendheid te vergroten.

Samen met marketing professionals uit de praktijk onderzoeken we hoe een theoretisch en conceptueel begrip als demarketing te laden en vorm te geven. We werken expliciet samen met marketingprofessionals uit de beroepspraktijk omdat we enerzijds merken dat er onder marketeers behoefte is aan een andere soort van marketing, en anderzijds zodat we onze ideeën en bevindingen ook direct kunnen testen in de praktijk.

Hiermee hopen we niet alleen de marketingpraktijk te veranderen, maar ook inspiratie en input op te halen voor het veranderen van het marketingonderwijs. Zodat de marketeer die vandaag wordt opgeleid, een andere marketeer is dan die we vooralsnog kennen. Een marketeer die vanuit ecologische en maatschappelijke belangen handelt in plaats van gewin voor de organisatie waarvoor deze werkt.

Artikelen

NIMA Business for Better: ‘De vele uitdagingen van marketing’ – NIMA

NIMA Business for Better: ‘Bestaat er zoiets als marketing zónder manipulatie…?’ – NIMA

NIMA Business for Better: ‘Non-coercive marketing’ – NIMA

https://hmr.nl/wp-content/uploads/2024/07/HMR-210-Kuijten.pdf

Kan Demarketing de wereld redden? – SWOCC

De mogelijke betekenissen van demarketing in de praktijk – Marketingfacts

Demarketing: van oorsprong tot nu – Marketingfacts

Minder koopzucht is (nog steeds) nodig, maar hoe? | LinkedIn

PROCEEDINGS OF THE 49TH ANNUAL MACROMARKETING CONFERENCE