Rollen in de transitie naar een nieuwe economie
Dit post-doc onderzoek richt zich op de vraag welke rol je als individu kan hebben in de transitie naar een nieuwe economie. Door workshops en lesvormen te ontwikkelen, worden studenten geholpen hun actieruimte te vergroten en een impactvolle rol voor zichzelf te vormen.
“Ik wil wel iets doen, maar wát dan?” Veel mensen, en zeker ook studenten, ervaren machteloosheid of twijfel over hoe ze kunnen bijdragen aan een betere toekomst. De wereld staat voor grote uitdagingen, variërend van voedingscrisis tot klimaatprobleem en van armoede tot grondstofcrisis. Veel van deze problemen zijn verbonden met de economie en om een wereld met brede welvaart te bereiken is verandering van dit systeem nodig
In het HBO economie domein zien we bij steeds meer opleidingen aandacht voor brede welvaart en nieuw economische modellen, bijvoorbeeld door behandeling van abstractere modellen zoals de Donut Economie of alternatieve business modellen zoals steward ownership. Maar welke rol kan je als individu in de transitie spelen? En doen individuele acties ertoe? In opleidingsprofielen of onderwijsvisies komen termen veranderaars, change agents en impact makers terug. Maar er is weinig bekend over hoe je hier precies invulling aan kan geven om de persoonlijke ontwikkeling van studenten te steunen. Het doel van dit postdoc project was het ontwikkelen van een set aan rollen die studenten agency bieden en dit te verwerken tot een modulair lespakket. Hiervoor werd een educational design research proces gecombineerd met kwalitatieve interviews. We spraken aan de hand van een provocatief opdrachtenboekje met uiteenlopende impactmakers, van ondernemers tot politici en van kunstenaars tot adviseurs. In de gesprekken werd besproken welke rol mensen voor zichzelf zien en hoe ze daar gekomen zijn. Ook bespraken we welke concrete acties mensen nemen en waar ze nog in willen groeien.
Hieronder vind je het volledige materiaal van de toolkit inclusief de docenthandleiding, de slides en aanvullend lesmateriaal.
|