Rollen in de transitie naar een nieuwe economie

Dit post-doc onderzoek richt zich op de vraag welke rol je als individu kan hebben in de transitie naar een nieuwe economie. Door workshops en lesvormen te ontwikkelen, worden studenten geholpen hun actieruimte te vergroten en een impactvolle rol voor zichzelf te vormen. 

 

 

 

Projectleider
Ine Mols
Onderzoeksthema
Looptijd
januari 2022 t/m december 2024
Onderzoeksteam
“Ik wil wel iets doen, maar wát dan?” Veel mensen, en zeker ook studenten, ervaren machteloosheid of twijfel over hoe ze kunnen bijdragen aan een betere toekomst. De wereld staat voor grote uitdagingen, variërend van voedingscrisis tot klimaatprobleem en van armoede tot grondstofcrisis. Veel van deze problemen zijn verbonden met de economie en om een wereld met brede welvaart te bereiken is verandering van dit systeem nodig

In het HBO economie domein zien we bij steeds meer opleidingen aandacht voor brede welvaart en nieuw economische modellen, bijvoorbeeld door behandeling van abstractere modellen zoals de Donut Economie of alternatieve business modellen zoals steward ownership. Maar welke rol kan je als individu in de transitie spelen? En doen individuele acties ertoe? In opleidingsprofielen of onderwijsvisies komen termen veranderaars, change agents en impact makers terug. Maar er is weinig bekend over hoe je hier precies invulling aan kan geven om de persoonlijke ontwikkeling van studenten te steunen.

Het doel van dit postdoc project was het ontwikkelen van een set aan rollen die studenten agency bieden en dit te verwerken tot een modulair lespakket. Hiervoor werd een educational design research proces gecombineerd met kwalitatieve interviews.

We spraken aan de hand van een provocatief opdrachtenboekje met uiteenlopende impactmakers, van ondernemers tot politici en van kunstenaars tot adviseurs. In de gesprekken werd besproken welke rol mensen voor zichzelf zien en hoe ze daar gekomen zijn. Ook bespraken we welke concrete acties mensen nemen en waar ze nog in willen groeien.

Naast de interviews is gedurende een educational design research proces gewerkt aan het iteratief ontwikkelen van lesmateriaal. Gedurende het onderzoek is gewerkt in workshops, lesreeksen en complete modules, bij onder andere Business Innovation, HRM en Commerciële Economie en bij minoren zoals Take Back the Economy en De Tussenruimte. Op deze manier is verkend wat er nodig is om erachter te komt wat je wil bijdragen en hoe je handelingsperspectief kan ontwikkelen.

 

Hieruit is onder andere naar voren gekomen dat vaststaande rollen minder goed werken en dat een actie-portfolio en persoonlijke rol zich in wisselwerking ontwikkelen.

 

Toolkit: “Iets doen, hoe doe je dat?”

De inzichten zijn verwerkt in een toolkit met 16 werkvormen voor agency. Deze werkvormen zijn verdeeld over vijf thema’s: Inspiratie, Wereldbeeld, Acties, Rolmodellen en Je Eigen Rol. De toolkit bied docenten concrete werkvormen die direct in lessen ingezet kunnen worden. Hiervoor worden in de begeleidende handleiding enkele leerpaden en leeruitkomsten beschreven, maar wordt ook duidelijk dat alle werkvormen gemixt kunnen worden voor specifieke contexten.

 

De werkvormen worden in diverse onderwijsmodules ingezet en hopen we verder te verspreiden voor verduurzaming van het hoger economieonderwijs. We geloven dat dit breed ingezet kan worden, omdat steeds persoonlijke ontwikkeling ten aanzien van economische transities steeds meer aandacht krijg in het HBO onderwijs. De toolkit stelt docenten en onderwijsontwikkelaars in staat om op een passende wijze dit onderwerp te integreren in hun curriculum.

Hieronder is een teaser van de Toolkit te vinden. De volledige toolkit komt eind November 2024 online.

ToolkitAgency_Teaser