Stakeholdermanagement
Een onderzoek naar Stakeholdermanagement en de toepassingen binnen bedrijven.
Met het onderwerp stakeholdermanagement gaat het lectoraat actief aan de slag met de toekomst van marketing. Bedrijven kijken met ‘oud’ gereedschap in de hand naar de nieuwe wereld. Dat is een wereld waarin het creëren van financiële waarde hand in hand gaat met het creëren van maatschappelijke en ecologische waarde. Hoe kunnen we organisaties bewust maken van hun verantwoordelijkheid naar alle stakeholders toe en helpen om invulling te geven aan meervoudige waardecreatie?
Onderzoek
De theorie van stakeholdermanagement zal worden gevalideerd in de praktijk. Uiteindelijk zal er een toolkit ontworpen worden voor nieuwe, bewuste marketeers om stakeholdermanagement praktisch toe te passen en daarmee invulling te geven aan nieuwe, betekenisvolle marketing.
Producten
Het onderzoek levert op:
- een artikel over de status van stakeholdermanagement binnen de onderzochte bedrijven
- een praktisch instrument voor stakeholdermanagement en meervoudige waardecreatie.
Onderzoeksvraag
Hoofdvraag
- In hoeverre en in welke vorm speelt stakeholdermanagement een rol in het bedrijfsleven?
Deelvragen
- Waar staat het bedrijf op de lijn van maatschappelijke tot financiële waardecreatie?
- Hoe is het bedrijf op die positie gekomen?
- Wat is de huidige status van stakeholderdenken in het bedrijfsleven en hoe ontwikkelt dit denken zich?
- Hoe bepaal je welke stakeholders relevant zijn?
- Hoe krijg je zicht op het perspectief en de standpunten van stakeholders?
- Hoe betrek je stakeholders bij je organisatie?
Plaats van het onderzoek binnen het lectoraat New Marketing
Dit onderzoek maakt onderdeel uit van Onderzoekslijn 1: Uitgangspunten van nieuwe marketing. En van Onderzoekslijn 2: Instrumenten voor nieuwe marketing.