Senior-onderzoeker Ondenkbare Marketing
Charlotte Kobus is senior onderzoeker bij het lectoraat Ondenkbare Marketing in Centre of Expertise Brede Welvaart en Nieuw Ondernemerschap.
Het is een thema wat haar al lang bezighoudt: minder en beter consumeren. Haar onderzoek begon ooit met minder en beter energieverbruik door huishoudens in haar PhD, maar ze wilde verbreden. Als docent bij TU Delft | Industrial Design Engineering heeft Charlotte in groeiende mate geprobeerd jonge ontwerpers kritisch op te leiden: wat help je de wereld in? Welke waarde heeft het en wat gaat er ‘stuk’? Haar focus is verschoven van ontwerper naar marketeer. Ze houdt zich bezig met vraagstukken als: hoe ziet marketing eruit in een economie die niet groeit, of zelfs krimpt? Marketing heeft zich ontwikkeld om almaar meer invloed uit te oefenen op de consument voor de eigen groei, waardoor het neerleggen van de volledige verantwoordelijkheid bij de consument (the ‘responsible consumer’) voor koopgedrag niet fair is. Wat als marketeers die invloed nu juist laten gaan? Wat is marketing dan?
Loopbaan
Charlotte begon haar academische carrière met een promotieonderzoek hoe huishoudens kunnen worden aangemoedigd om energiegebruik thuis te verduurzamen. Na haar promotie is ze blijven lesgeven aan de faculteit Industrial Ontwerpen in Delft, haar alma mater. Naast haar academische ervaring heeft ze ruime praktijkervaring. Eerst werkend aan de energietransitie en aan interne innovatiemanagement projecten bij een netbeheerder. Later had ze een co-creatie bureau met een compagnon en werkte ze voor verschillende publieke en private opdrachtgevers.
Expertise
Industrieel ontwerpen, marketing & consumentengedrag, -onderzoek & gedragsverandering, duurzaamheid, energie(transitie). Andere interesse en ervaring: systemic design, dialoog, samenwerking, co-creatie, verandervraagstukken, leren & ontwikkelen, vergroening van stadstuinen (beplanting en tuinontwerp, permaculture design).
Onderzoeken
Een eerste onderzoek is een intern onderzoek naar welke marketingtheorieën en -praktijken worden gepromoot en aangeleerd aan jonge ondernemers bij Avans en welk aandeel daarvan nog zijn wortels heeft in een ideologie, die innovatie – waar we als maatschappij wel op zitten te wachten – in de weg zit en overconsumptie in de hand werkt. En uiteraard willen we beantwoorden: welk deel is al gebaseerd op Brede Welvaart en Nieuw Ondernemerschap en wat is ervoor nodig om dit deel verder uit te bouwen? Dit onderzoek maakt daarmee een momentopname van de transitie, om zo het gesprek binnen Avans over welk Entrepreneurial Marketing (EM) onderwijs te geven op gang te brengen en de transitie verder te ondersteunen.
PhD: A switch by design: User-centred design of smart energy technologies to change habits of using energy at home
Huidig:
- Demarketing (met Marco Kuijten)
- Lean for Social Enterprises (met Alinda Kokkinou)
- Greenwashing (met Geert Kastelijn)
- Planned Obsolescence (met Susan Kleijsen)
Charlotte over een duurzame toekomst: